Законопроект № 3618 від 09.06.2020 «Про ріелторську діяльність в Україні» встиг уже наробити багато шуму. Його називають антиринковим, антипідприємницьким, одіозним і таким, який істотно обмежує права громадян розпоряджатися своєю власністю, хоча самі автори вважають, що даний закон зможе вивести ринок ріелторських послуг з тіні.
Основні моменти документа
- Після прийняття даного законопроекту власники нерухомості не зможуть продати або здати в оренду своє майно без звернення до ріелтору, що спричинить за собою додаткові витрати. На сьогоднішній день таке звернення – справа добровільна і не має певної фіксованої плати. Наприклад, при здачі в оренду приміщення послуги брокера коштують близько 50% від вартості, при купівлі-продажу береться плата до 5% від ціни продажу.
- Брокерів по нерухомості будуть ліцензувати і штрафувати. Щоб мати право на свою діяльність, фахівцям необхідно пройти навчання в акредитованих закладах і здати кваліфікаційний іспит. Ріелторів, які будуть працювати без свідоцтв, передбачається штрафувати на суми від 8 500 до 34 000 грн.
- Створення нового реєстру (єдиної бази) про об’єкти нерухомості. Внесення інформації до Бази буде здійснюватися на платній основі. На даний момент в Україні є кілька державних баз, в які вноситься інформація про нерухомість. Чи буде нова База даних державною чи ні – в законопроекті не вказується.
- Створення Національної федерації фахівців в сфері ріелторської діяльності, у складі якої буде працювати Комісія, Рада суспільного нагляду і З’їзд фахівців.
Підводні камені законопроекту
Нотаріальної палатою України було проведено правову експертизу законопроекту № 3618. Висновки, які були зроблені, не втішні. Зокрема, в експертизі вказується, що даний законопроект суттєво обмежує права власників самостійно розпоряджатися своєю нерухомістю. Крім того, він закріплює монополію ріелторських послуг на ринку нерухомості, оскільки інші альтернативи здійснення угод не пропонуються.
Автори експертизи звертають увагу і на той факт, що в зв’язку з прийняттям цього законопроекту можуть виникнути проблеми ринку с / г землі, оскільки в поняття «нерухоме майно» входять і земельні ділянки. Відповідно, без брокера жодну ділянку неможливо буде продати, обміняти, здати в оренду.
Крім того, в законопроекті немає опису навіть мінімального контролю держави за сферою ріелторських послуг. Не визначені відповідальні державні органи, які могли б здійснювати держрегулювання, та їхні повноваження.
В цілому, законопроект № 3618 від 09.06.2020 «Про ріелторську діяльність в Україні» викликає більше запитань, відповіді на які автори законопроекту не дають. Кому принесе користь прийняття цього документа: державі, громадянам, ріелторам, третім особам? Питання залишається відкритим.